9300 Csorna, Soproni út 97.
OM azonositó: 203051
24 °C
"A digitális technikai eszközök újszerűségének motiváló erejével a korszerű tudásért, a kompetencia alapú oktatás széles körű elterjesztésért" című
TIOP-1.1.1-07/1-2008-0881 azonosító számú projekt megvalósítása

Az őszi szünetben tíz hunyadis diák Prága értékeivel ismerkedett

A cseh főváros története szorosan összefonódik a magyar történelemmel is.

Átsétáltunk az 1357 és 1402 között épült Károly hídon, mely Európa egyik legrégibb hídja és Prága egyik jelképe. Közös képet készítettünk a Lennon-falnál és Kolozsvári Márton és György híres szobra előtt is.

Az 1373-ban készült Szent György-szobor Európa első teljes alakos bronz lovasszobra. A több száz éven át készülő Szent Vitus-székesegyházban láttuk Szent Adalbert sírját is, aki a hagyomány szerint megbérmálta Szent Istvánt. Végig szép időnk volt, így a világ minden tájáról érkező turisták között mi is végigsétáltuk a híres Vencel téren és bejártuk a prágai várat, a Hradzsint is. Az 1614-ben készült Mátyás-kapun még ma is látható a magyar címer. Végignézhettünk egy őrségváltást is a vár bejáratánál.

Idegenvezetővel megtekintettük a Cseh Nemzeti Színházat és a középkori Városházat is. A híres órát, az Orjolt, kívül és belül is megnézhettük. A toronyból csodálatos látvány tárult elénk. A főpályaudvaron felkerestük Nicholas Winton (1909-2015) szobrát, akit a brit Schindlernek is neveznek, mivel gyerekek százait mentette meg 1939-ben. A németek által megszállt Csehországból nyolc vonaton 669 gyereket mentett ki Nagy-Britanniába.

A csehek nemzeti sírkertjében, a visegrádi temetőben Dvorak, Smetana, Mucha, Neruda és Capek sírjánál emlékeztünk. Kilátogattunk a zsidó temetőbe is, ahol Kafka sírjánál hallgattunk meg egy kiselőadást az íróról.

Csornai vonatkozása is volt az útnak. Felkerestük a strahovi kolostort, ami azért is jelentős, mert itt nyugszik Szent Norbert, a premontrei rend alapítója. Több helyen találkoztunk David Cerny kortárs cseh szobrász alkotásaival. Akinek volt kedve, megkóstolhatta a Kofolát is.

A beszámolót Szalay Balázs , az út szervezője és a GYSZSZC Hunyadi János Középiskola történelemtanára készítette.